22 211 3 211

QPrint

OPRAWA WYDRUKÓW ARTYSTYCZNYCH

ZAPAMIĘTAJ: Oprawa wydruków artystycznych przede wszystkim ma na celu ich ochronę przed działaniem czynników zewnętrznych. W celu przedłużenia trwałości wydruków zaleca się oprawę w ramy pod szkłem z passepartout. W rezultacie powierzchnia wydruku nie będzie dotykała do szyby.

Dzięki solidnej oprawie zdjęcia i wydruki są trwale zabezpieczone, co pozwala chronić je przed promieniowaniem UV, uszkodzeniami mechanicznymi, czy wpływem warunków zewnętrznych. Wydruki artystyczne w oprawie zachowują swoją jakość na długi czas. Oprawa to proces złożony z kilku etapów: naklejanie, laminowanie, passe-partout, szkło, ramy.

Naklejanie wydruków ARTYSTYCZNYCH na podłoża sztywne

Zależnie od indywidualnych potrzeb oraz środowiska, w którym wydruki będą eksponowane, istnieje wiele opcji, które można dopasować do konkretnych wymagań. Każde podłoże sztywne ma swoje unikalne cechy. Płyty MDF oferują solidność i trwałość,. PCV jest lekkie i łatwe w montażu. Tektura konserwatorska posiada właściwości archiwalne. Dibond charakteryzuje się wytrzymałością i odpornością na warunki zewnętrzne, natomiast akryl dodaje wyjątkowego blasku i głębi wydrukom. Naklejanie może być etapem końcowym ekspozycji wydruku lub etapem pośrednim, który będzie dopełniony kolejnymi elementami całości oprawy. Proces naklejania wymaga precyzji i czystości, aby uniknąć pyłków, które mogą dostać się między wydruk , a płytę stanowiącą plecy pracy.
W przypadku tradycyjnej formy oprawy w ramy pod szkło z reguły wydruków artystycznych nie nakleja się na sztywne podłoże. Dzięki temu papier może pracować swobodnie (rozszerzać się i kurczyć) pod wpływem zmian wilgotności.

Laminowanie wydruków

Laminowanie wydruków to niezawodny sposób na zabezpieczenie przed promieniowaniem UV, uszkodzeniami mechanicznymi i wilgocią. Proces laminowania polega na pokryciu wydruku cienką warstwą specjalnej folii, którą w zależności od preferencji estetycznych i oczekiwanego efektu końcowego możemy wybierać między różnego rodzaju laminatami. Te najpopularniejsze to błyszczące, matowe, satynowe czy strukturalne np. imitujące płótno. Należy mieć świadomość, że nie wszystkie podłoża nadają się do laminowania. Aby zalaminować podłoże musi ono być idealnie gładkie. Proces laminowania stosuje się często w przypadku prac wystawowych, które eksponowane są w miejscach publicznych i ma na celu zabezpieczenie wydruków przed zniszczeniem.

Nie zaleca się laminowania wydruków artystycznych o wartości kolekcjonerskiej, gdyż nigdy nie można jednoznacznie określić, w jaki sposób laminat i klej wpłyną na ostateczną długotrwałość barw na reprodukcji.

Więcej na temat podłoży można znaleźć na stronie PODŁOŻA DO DRUKU ARTYSTYCZNEGO.

Szkło

Wybór odpowiedniego rodzaju szkła do oprawy zależy od kilku czynników, w tym rodzaju dzieła, warunków ekspozycji, budżetu oraz oczekiwań estetycznych i ochronnych. Oto kilka rodzajów i możliwości wykorzystania szkła w zależności od przeznaczenia.

  1. Dzieła o wysokiej wartości artystycznej:
    Szkło muzealne lub konserwatorskie jest przeznaczone dla dzieł o dużej wartości artystycznej, zwłaszcza tych z historycznych kolekcji lub o szczególnym znaczeniu, zapewniają długoterminową ochronę, minimalizując szkodliwe działanie światła i promieniowania UV.
  • Wystawy lub Galerie:
    Szkło antyrefleksyjne, które redukuje odblaski światła, poprawiając widoczność dzieł z różnych kątów. To doskonały wybór dla galerii lub miejsc, gdzie intensywne oświetlenie może tworzyć odblaski.
  • Miejsca publiczne, bezpieczeństwo:
    Szkło hartowane lub szkło akrylowe wykorzystujemy w sytuacjach, gdzie istnieje ryzyko uszkodzenia dzieła sztuki lub obrazu, ponieważ są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne.
  • Opcje budżetowe:
    Standardowe szkło do oprawy w ramy jest polecane, gdy budżet jest ograniczony. Standardowe szkło float może być dobrym rozwiązaniem, ponieważ jest przystępne cenowo.

Passe-partout

Passe-partout to wycięty karton o regularnym kształcie ( zazwyczaj prostokątnym lub kwadratowym), który otacza wydruk lub obraz, spełniając przy tym kilka funkcji w zależności od przeznaczenia pracy. Głównym przeznaczeniem passe-partout jest oddzielenie szkła od samego wydruku lub obrazu. Ta pośrednia warstwa chroni dzieło przed bezpośrednim kontaktem ze szkłem, co może zapobiec uszkodzeniom i osadzaniu się wilgoci. Passe-partout ma również aspekt dekoracyjny – jego kolor, faktura i szerokość mogą wpłynąć na ostateczny wygląd i prezentację dzieła. Jest używane zarówno przy wydurkach artystycznych, fotograficznych, jak i w prezentacji dzieł sztuki. Karton z którego wykonane jest passe-partout może być o neutralnym pH, dzięki czemu zapewnia długotrwałą ochronę wydruku artystycznego. Często passe-partout stosuje się, aby dopasować mniejszy wydruk lub obraz do większej ramy, zapewniając równomierne i estetyczne umieszczenie wewnątrz ramy. Istnieje kilka rodzajów passe-partout, które różnią się głównie w kontekście materiału, koloru, grubości i wykończenia.

Ramy

Dopełnieniem każdego procesu oprawy jest rama. Oprawianie wydruków artystycznych w ramy nie tylko chroni je przed uszkodzeniami, ale także podkreśla ich wartość estetyczną, ułatwia eksponowanie i tworzy odpowiednie otoczenie do ich prezentacji, będąc atrakcyjnym elementem wystroju wnętrza. Ramy pozwalają na grupowanie dzieł w kolekcje, tworząc spójność i jednolitość prezentacji wizualnej. Różnorodność oferowanych na rynku ram pozwala na zaspokojenie gustu każdego odbiorcy niezależnie od wnętrz, gdzie rama będzie prezentowana. Dobór ramy powinien korespondować z charakterem wydruku i stylizacją wnętrza. Ramy dzielimy przede wszystkim na drewniane i aluminiowe.

Ramy drewniane wykonane z różnych gatunków drewna, oferują szeroki wybór kolorów, faktur i wykończenia. Niektóre ramy pozostawiane są w naturalnym kolorze drewna, wykorzystując jego naturalne piękno i faktury. W celu uzyskania określonych kolorów, drewno można zabarwić , a następnie pokryć lakierami, bejcami lub olejami. Proces nadawania im koloru jest zazwyczaj starannie przemyślany, aby wzmocnić naturalne piękno drewna i zapewnić odpowiedni wygląd ramy. Czasami wykorzystuje się techniki starzenia, które nadają ramom specyficzny wygląd z elementami przetarcia, dzięki czemu wydają się być bardziej tradycyjne lub antyczne. Każdy gatunek drewna ma swoje unikalne cechy, które wpływają na ostateczny wygląd i trwałość ramy. Najpopularniejsze gatunki drzew wykorzystywane do produkcji ram to dąb, jesion czy olcha.

Ramy aluminiowe są wszechstronne i praktyczne, stanowiąc solidne i estetyczne rozwiązanie dla różnych rodzajów opraw i prezentacji. Ich trwałość i różnorodność wzornictwa sprawiają, że są popularnym wyborem w wielu kontekstach użytkowych. Ramy aluminiowe są lekkie, co ułatwia ich montaż na ścianie. Dostępne są w różnych kolorach, wzorach i wykończeniach, co pozwala dopasować je do wielu rodzajów wnętrz. Aluminium jest odporne na warunki zewnętrzne, co sprawia, że ramy aluminiowe są odpowiednie również do użytku na zewnątrz. Są łatwe w utrzymaniu czystości i wymagają minimalnej konserwacji. Ramy aluminiowe są często wykorzystywane do oprawiania obrazów, zdjęć, prezentacji reklam, plakatów czy informacji w przestrzeni publicznej.