22 211 3 211

QPrint

PODŁOŻA DO DRUKU ARTystycznego

podłoża do artystycznego druku atramentowego

ZAPAMIĘTAJ: W atramentowym druku artystycznym należy korzystać tylko i wyłącznie z podłoży dedykowanych i posiadających odpowiednią powłokę (coating). Wydruki na zwykłych niepowlekanych podłożach nie zapewnią odpowiedniego odwzorowania barw.

···············································································································

Atramenty pigmentowe są bardzo wymagające – aby uzyskać dobrą jakość wydruku, płynne przejścia tonalne i nasycone barwy, trzeba stosować podłoża dedykowane do zadruku atramentami pigmentowymi. Próby druku na zwykłych papierach nie dadzą satysfakcjonujących rezultatów. Pigmenty na bazie wody są bardzo drobne, podłoża zaś muszą być porowate, aby woda nie spływała po ich powierzchni w trakcie druku (by wydruki nie były rozmyte), dlatego bardzo ważny jest tzw. specjalny coating. Zadaniem tej warstwy jest przechwycenie cząstek pigmentu i nie pozwolenie, aby wniknęły w głąb podłoża, przepuszczając jedynie wodę, będącą nośnikiem cząstek. W rezultacie zwykłe papiery (dostępne w sklepie papierniczym czy z akcesoriami dla artystów) nie nadają się do zastosowania w tej technice druku – gdy pigment wniknie w głąb podłoża wydruki wyjdą bardzo blade (kolory będą nienasycone i mało kontrastowe, nie da się uzyskać głębokiej czerni). 

Niewątpliwą wadą podłoży do druku pigmentowego jest ich cena – są znacznie droższe niż podłoża stosowane w innych technikach druku. Pewnego rodzaju rekompensatą jest duży wybór tych podłoży, poczynając od papierów typowo fotograficznych w różnych odmianach (błyszczących, półmatowych / lustre, metalicznych, perłowych, barytowych itp.), poprzez gładkie papiery matowe, kończąc na matowych papierach fakturowanych Wybierać można również w gramaturach, choć w przypadku atramentu pigmentowego warto wybierać podłoża o wyższej gramaturze (tj. powyżej 250g/m2) – szczególnie przy wydrukach o dużym pokryciu atramentem, gdyż cienki papier będzie się marszczył pod wpływem dużej ilości wody. 

Na koniec nie można zapomnieć o podłożu typu CANVAS – czyli tkaninie imitującej płótno malarskie. Są dostępne płótna do zadruku na drukarkach pigmentowych – nie są jednak pozbawione istotnych wad. W przypadku wydruków na płótnie, najczęściej spotykaną formą ekspozycji jest naciągnięcie płótna na blejtram/krosno i ewentualna oprawa w dodatkową ramę. Sama ekspozycja jest bez szkła. I tu jest “pies pogrzebany” – chociażby dlatego, że wydruki pigmentowe powinny być eksponowane pod szkłem – szyba ogranicza wymianę powietrza pomiędzy wydrukiem a pomieszczeniem, dzięki czemu barwniki są w mniejszym stopniu narażone na zmiany wilgotności oraz działanie aktywnych cząsteczek w powietrzu (takich jak ozon). Z doświadczeń prowadzonych przez instytuty badawcze wynika, że ekspozycja wydruku pigmentowego pod szkłem potrafi znacząco (nawet kilkukrotnie) wydłużyć jego trwałość (odporność na blaknięcie). Po drugie wydruk na płótnie nie jest odporny na ścieranie (łatwo go uszkodzić podczas oprawy) jak również na działanie wilgoci i brudu – próba usunięcia przypadkowego zabrudzenia przy użyciu wilgotnej szmatki może uczynić więcej kłopotu niż pożytku. Co do zasady, wydruki pigmentowe na płótnie canvas najlepiej byłoby zabezpieczyć werniksem, tak aby były odporne na ścieranie i wodę/zabrudzenia. Jednak należy unikać nakładania werniksu przy użyciu pędzla czy też wałka (aby nie rozmazać wydruku) – szczególnie w przypadku werniksów na bazie wody. Zaleca się stosowanie drogich werniksów w sprayu, których równomierne nałożenie jest nie lada wyzwaniem. Dodatkowo  powstaje pytanie, czy przypadkiem w długim okresie czasu werniks nie wejdzie w reakcję z pigmentem i nie da to nieoczekiwanych rezultatów (np. w postaci odbarwień).

Poniżej prezentujemy listę podłoży do druku artystycznego dostępnych w naszej stałej ofercie:

···············································································································

Hahnemuhle Photo Rag Baryta 315

Hahnemühle Photo Rag® Baryta to wykonany w 100% z bawełny papier fineart do drukarek atramentowych. Naturalnie biała powierzchnia, ma przyjemny, ciepły odcień bieli i nie zawiera optycznych rozjaśniaczy. Faktura powierzchni nadaje papierowi piękny, delikatny charakter oraz artystyczną nutę. W połączeniu z błyszczącą powłoką klasy premium, produkt zapewnia oszałamiające rezultaty drukowania z wyjątkową reprodukcją kolorów i szczegółów, głęboką czernią i doskonałymi kontrastami.

Siarczan baru w powłoce sprawia, że Photo Rag® Baryta jest doskonałą alternatywą dla analogowego papieru barytowego. Połączenie bawełnianego papieru z błyszczącą powłoką nadaje wydrukom  FineArt efektowny charakter z pięknym, eleganckim połyskiem.Photo Rag® Baryta nie zawiera kwasów ani ligniny i spełnia najwyższe wymagania pod względem odporności na starzenie.

···············································································································

Hahnemuhle Photo Rag Ultra Smooth 305

Hahnemühle Photo Rag® Ultra Smooth, to wysokiej jakości, wyjątkowo gładki i jedwabisty papier FineArt. Wykonany w 100% z bawełny, ma dyskretną, bardzo drobną fakturę powierzchni o jedwabistym odczuciu. Matowa powłoka atramentowa premium gwarantuje niezwykłe rezultaty drukowania z imponującym odwzorowaniem kolorów, szczegółów i bardzo głębokiej czerni.

Photo Rag® Ultra Smooth jest wszechstronny i daje imponujące wyniki w druku fotografii fineartowej, a także w reprodukcjach dzieł sztuki. Wszechstronny, niezawierający kwasu i ligniny produkt spełnia najwyższe wymagania w zakresie odporności na starzenie i jest idealny do wysokiej jakości czarno-białych wydruków FineArt.

···············································································································

Hahnemuhle German Etching 310

Hahnemühle German Etching jest tradycyjnym formowanym miedzianym papierem do drukowania, w komplecie z powłoką do drukarek atramentowych zaprojektowaną specjalnie do zastosowań FineArt. Biały papier artystyczny wykonany w 100% z alfa celulozy charakteryzuje się niezwykłym aksamitnym dotykiem i delikatną, wyraźną strukturą filcu. Unikalna faktura powierzchni dodaje obrazom szczególnego akcentu, pokazując je w całej okazałości z imponującym trójwymiarowym efektem i głębią. Najwyższej jakości matowa powłoka do drukarek atramentowych gwarantuje doskonałe wyniki drukowania z doskonałym odwzorowaniem kolorów i szczegółów, głęboką czernią i optymalnymi kontrastami. Niemiecka akwaforta nie zawiera kwasów ani ligniny i spełnia najwyższe wymagania w zakresie odporności na starzenie. Ten gruby papier do drukarek atramentowych FineArt jest jednym z najpopularniejszych papierów do drukowania i reprodukcji dzieł sztuki dzięki charakterystycznemu dotykowi i fakturze powierzchni.

···············································································································

Solution Cairo Rag 260

Solution Fine Art CAIRO RAG to naturalnie biały papier składający się w 100% z bawełny. Dzięki najwyższej jakości matowej powłoce do drukarek atramentowych papier Solution Fine Art CAIRO RAG spełnia najwyższe standardy w zakresie gęstości, gamy kolorów, płynności przejść tonalnych i ostrości wydruku, zachowując przy tym szczególny charakter papieru artystycznego. Papier Solution Fine Art CAIRO RAG gwarantuje standardy archiwalne, zapewniające wysoką odporność na starzenie.

···············································································································

Solution White Velvet 270

Solution Fine Art White Velvet to wyjątkowe podłoże do druku artystycznego o gramaturze 270 g/m², idealnie łączące w sobie elegancję i funkcjonalność. Ten matowy papier o gładkiej powierzchni składa się w 25% z bawełny i w 75% z α-celulozy, co gwarantuje doskonałą jakość i trwałość wydruków. Dzięki swojej wodoodporności oraz imponującej bieli na poziomie 99%, zapewnia optymalne natężenie kolorów i doskonałą ostrość obrazów. Solution Fine Art White Velvet doskonale sprawdza się w reprodukcjach fotografii, dzieł sztuki, grafikach oraz kolorowej i czarno-białej fotografii.

···············································································································

Solution Super Mat 230 ULTRA WHITE

Solution Daily MATT o gramaturze 230 g/m2 to niedrogie wszechstronne podłoże drukarskie, które charakteryzuje się matową powierzchnią oraz szerokim gamutem kolorystycznym. Zapewnia doskonałą jakość wydruków, prezentując głębokie czernie i żywe kolory. Jest idealnym wyborem dla różnorodnych zastosowań, takich jak fotografia codzienna, amatorska, projekty graficzne czy plakaty. Oferując gramaturę 230 g/m2, podłoże to wyróżnia się nieprzepuszczalnością na poziomie 98% oraz grubością 295 μm, a jego ultra biały kolor dodatkowo podkreśla jakość i detale wydruków. Z racji na niewysoką gramaturę nie jest wskazany do wydruków o dużym pokryciu atramentem. Nie zaleca się do wydruków o wartości kolekcjonerskiej (brak informacji na temat trwałości, żółknięcia itp.).

···············································································································

Solution Glossy RC 255

Solution Prestige GLOSSY RC o gramaturze 255 g/m2to wyjątkowy papier fotograficzny, który cieszy się dużą popularnością wśród profesjonalistów zajmujących się fotografią architektoniczną. Jego gładka, błyszcząca powierzchnia, która szybko schnie, oraz szeroki gamut kolorystyczny, sprawiają, że wydruki na tym podłożu odznaczają się żywymi, wiernie odwzorowanymi kolorami. Dodatkowo, papier ten posiada wygląd i dotyk tradycyjnej odbitki fotograficznej, co dodaje wydrukom nie tylko estetyki, ale także autentyczności. Z powodzeniem stosowany jest nie tylko w fotografii studyjnej i architektonicznej, ale również w produkcji plakatów oraz oznakowań. Oferując gramaturę 255 g/m2, podłoże to wyróżnia się nieprzepuszczalnością na poziomie 96% oraz grubością 260 μm, a jego ultra biały kolor jeszcze bardziej podkreśla głębię i szczegóły wydruków.

···············································································································

Solution Semi Matt RC 255

Solution Prestige SEMI MATT RC o gramaturze 255 g/m2 to wyjątkowe podłoże do druku, które zdobyło uznanie wśród profesjonalistów zajmujących się fotografią studyjną. Charakteryzuje się gładką, matową powierzchnią o drobnej strukturze, której wygląd i dotyk przypominają tradycyjne odbitki fotograficzne. Papier ten wyróżnia się bardzo szybkim schnięciem oraz szerokim gamutem kolorystycznym, dzięki czemu jest w stanie wiernie oddać nawet najsubtelniejsze niuanse kolorów. Solution Prestige SEMI MATT RC jest jednym z najchętniej wybieranych podłoży do druku fotografii portretowej i studyjnej.

···············································································································

MOAB Juniper Baryta Rag 305

Nowy Juniper Baryta Rag 305 to w 100% bawełniany, prawdziwy papier z włókien barytowych (siarczan baru), który oferuje gęstość tradycyjnego papieru typu FB do ciemni, aby zachować szczegóły w głębokiej czerni w obszarach cienia, jednocześnie tworząc naturalne białe refleksy, które są wzmocniona delikatną błyszczącą teksturą powierzchni.

Ten powlekany papier artystyczny o podwójnej gramaturze do drukarek atramentowych łączy w sobie niepowtarzalny urok halogenku srebra dzięki zastosowaniu najnowocześniejszej technologii powlekania, wprowadzającej nową metodę do starej tradycji.

···············································································································

MOAB Entrada Rag Natural 300

Entrada Rag jest tym, co umieściło markę Moab na mapie. Ten wielokrotnie nagradzany papier artystyczny ze 100% bawełny pomaga urzeczywistnić Twoją wizję drukowania dzięki doskonałej obsłudze atramentu i ostrości. Entrada to archiwalny papier bezkwasowy i niezawierający ligniny o rozszerzonej gamie kolorów, naturalnym kontraście i dużej zawartości atramentu. Jest kompatybilny zarówno z atramentami barwnikowymi, jak i pigmentowymi, dzięki czemu w przypadku stosowania z atramentami archiwalnymi wydruki przetrwają wiele pokoleń. Oryginalna Entrada ma gładką powierzchnię i jest dostępna zarówno w wersji Jasnej, jak i Naturalnej bez OBA, co pozwala dopasować kolor do potrzeb projektu.

····························································································
pomocne wpisy: