wydruki artystyczne
druk cyfrowy

22 211 3 211

digitalizacja obrazów

QPRINT

RGB czy CMYK

magnifying glass, color fan, pantone

ZAPAMIĘTAJ: W druku artystycznym używaj zawsze modelu RGB, stosowanie CMYK z reguły prowadzi do gorszego odwzorowania przejść tonalnych i zubożenia palety barw jaką można osiągnąć na nowoczesnej drukarce cyfrowej.

···············································································································

Określenie RGB oraz CMYK dotyczą modelu jaki został użyty do opisania barw w cyfrowej pracy. Obie te przestrzenie zasadniczo różnią się od siebie – do pewnego stopnia są swoistymi przeciwieństwami. W dalszej części tekstu zostały wyjaśnione podstawowe różnice pomiędzy oboma modelami.

W tradycyjnej poligrafii (np. druku offsetowym czy sitodrukowym) stosuje się model CMYK – gdyż do druku zazwyczaj stosuje się ustandaryzowane barwy Cyan, Magenta, Yellow i blacK. Dlatego też przyjęło się, że przy realizacji produkcji z zastosowaniem tych technik druku pliki cyfrowe należy przygotować używając przestrzeni CMYK.

Wraz z rozwojem technik druku cyfrowego, producenci drukarek stworzyli tonery i atramenty, które pozwalają na uzyskanie barw nieporównywalnie bardziej nasyconych niż te, które można uzyskać tradycyjnymi metodami. W rezultacie kolory w pracach przygotowanych w CMYK’u wychodzą dużo bladziej. Zapisując projekt w modelu RGB można uzyskać dużo bardziej nasycone barwy, dużo płynniejsze przejścia tonalne oraz bardziej neutralne szarości (w przypadku szarości warto zapoznać się z informacjami we wpisie na temat efektu METAMERYZMU). Odpowiednio przygotowane profile kolorystyczne i urządzenia RIPujące (zamieniające barwy z pliku cyfrowego na plamki rastra) dbają o to, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał barwników, którymi posługuje się dane urządzenie.

BARDZO WAŻNE:: pamiętaj o tym, aby zapisując plik do druku zawsze załączyć PROFIL KOLORYSTYCZNY. Więcej na ten temat znajdziesz we wpisach na temat PRIFLII KOLORYSTYCZNYCH.

···············································································································

RGB

RGB

Przestrzeń RGB to przestrzeń addytywna – czyli taka gdzie poszczególne źródła światła o określonych barwach po połączeniu ze sobą mogą tworzyć dodatkowe kolory. Litery RGB to odpowiedniki pierwszych liter nazw kolorów składających się na ten model barwny:

  • R – Red (czerwony)
  • G – Green (zielony)
  • B – Blue (niebieski)

W przestrzeni RGB w naturalny sposób pracują wszystkie urządzenia emitujące światło (telewizory, monitory, rzutniki multimedialne) oraz urządzenia, które światło rejestrują (kamery i aparaty cyfrowe, skanery) a także ludzkie oko. Tak więc przestrzeń RGB jest naturalnym modelem zapisu danych w przypadku wszystkich plików cyfrowych (np. po wykonaniu digitalizacji obrazu albo zeskanowaniu zdjęcia). Również wszystkie grafiki publikowane na stronach internetowych powinny być zapisane w przestrzeni RGB (inaczej przeglądarka może je nieprawidłowo wyświetlać).

···············································································································

CMYK

CMYK

Przestrzeń CMYK to przestrzeń subtraktywna -.czyli taka, gdzie poszczególne barwy pochłaniają światła i po ich zmieszaniu możemy uzyskać pełną paletę kolorów. Litery CMYK to odpowiedniki nazw kolorów składających się na ten model barwny:

  • C – Cyan (błękitny)
  • M – Magenta (purpurowy)
  • Y – Yellow (żółty)
  • K – blacK (czarny)

Model CMYK to naturalna przestrzeń pracy wszystkich urządzeń drukujących. Teoretycznie po zmieszaniu barwy błękitnej, purpurowej i żółtej zgodnie z modelem subtraktywnym powinniśmy uzyskać czerń – ale tak mogłoby być tylko w świecie „idealnym” – w rzeczywistości po zmieszaniu tych barw najczęściej uzyskuje się kolor bury. W rezultacie w modelu CMYK kolor czarny (K) jest kolorem dodatkowym i pełni dwojaką rolę:

  • po pierwsze pozwala na oszczędzenie farb, bo stosując farbę czarną nie musimy zużywać dużych ilości farb CMY
  • pozwala na uzyskanie pełnej czerni (a nie koloru burego)

Dodatkowa farba czarna w modelu CMYK powoduje dużo zamieszania, gdyż w rzeczywistości wygenerowanie (czyli ustalenie) jaka powinna być konkretnie ilość farby czarnej dla danej barwy nie jest jednoznaczna i przy konwersji z RGB do CMYK można posługiwać się różnymi poziomami parametrów UCR (Under Color Removal) oraz GCR (Gray Component Replacement). Temat dość skomplikowany i w rzeczywistości w tej materii z reguły dobrze poruszają się najlepsi specjaliści DTP (DeskTop Publishing – skrót przyjęty dla określenia całej branży cyfrowego przygotowania prac do druku). Dodatkowy ambaras polega na tym, że wygenerowany kolor czarny (K) dla określonego modelu farb (np. offsetowych) zupełnie może nie pasować do zastosowania w druku na urządzeniu cyfrowym. Często urządzenia cyfrowe, którymi się posługujemy posiadają dodatkowe atramenty czy tonery, które pozwalają na uzyskanie jeszcze lepszych rezultatów.

Dlatego z naszego wieloletniego doświadczenia wiemy, że najlepsze rezultaty uzyskujemy, gdy nasi Klienci dostarczają nam pliki RGB, zaś całym tym CMYK/GCR/UCR i DTP my już wiemy jak się zająć.