22 211 3 211

ZAPAMIĘTAJ: Projekt graficzny zapisany bez profilu kolorystycznego nie nadaje się do druku, gdyż to profil kolorystyczny definiuje sposób odwzorowania kolorów na wydruku, a nie model koloru (RGB czy CMYK).

···············································································································

Przed przeczytaniem tego wpisu polecamy zapoznanie się z informacjami na temat RGB CZY CMYK. Znając różnicę pomiędzy modelami RGB i CMYK należy zrozumieć, że aby w przestrzeni RGB (lub CMYK) jednoznacznie zdefiniować barwę, potrzebny jest PROFIL KOLORYSTYCZNY. 

W skrócie: jeżeli ktoś zapisze bitmapę (ze swoją pracą) w modelu RGB, ale nie dołączy profilu kolorystycznego, to taką pracę można wydrukować na tysiące sposobów i za każdym razem uzyskany zostanie inny rezultat. Niestety dość często zdarzają się sytuacje, że otrzymujemy pliki z pracą do druku pozbawione profilu kolorystycznego (czasami wystarczy zapomnieć kliknąć jednej opcji podczas zapisu pracy), co powoduje konieczność kontaktu z artystą i wyjaśniania, w jakiej przestrzeni kolorystycznej tak naprawdę pracował i jaka powinna być przypisana do tej konkretnej pracy. Co gorsza, zdarza się nierzadko, że artysta nie ma bladego pojęcia o czym mowa. Tak więc bardzo nam zależy, aby każdy kto zapozna się z tym materiałem zrozumiał istotę sprawy. 

Tak więc tłumacząc najprościej jak to tylko możliwe, skupimy się tylko na przestrzeni kolorystycznej RGB, uznając CMYK i wszystkie inne jako niewarte uwagi. Model RGB to trzy źródła światła (np. żarówki) w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim przy użyciu których można wyświetlić na białej ścianie cały zestaw barw. Wyobraźmy sobie teraz, że 10 różnych osób przyniesienie żarówki w kolorach RGB. Z dużym prawdopodobieństwem przyniosą różne żarówki, jedne będą ledowe, inne halogenowe z filtrami, jeszcze inne jarzeniowe itp. Jeżeli np. dwie czerwone żarówki świecą w zupełnie inny sposób (innym kolorem czerwonym) to wstawiając je do naszego “rzutnika” na białej ścianie uzyskamy zupełnie inną barwę – co chyba nikogo nie dziwi. Jeżeli jednak dokonamy odpowiednich pomiarów (zmierzymy światło tych żarówek) to stworzymy profil tych żarówek i jednocześnie profil kolorystyczny całego rzutnika, albo monitora, albo skanera, albo przestrzeni kolorystycznej, w której pracujemy. 

W odróżnieniu od profili kolorystycznych konkretnych urządzeń (tj. monitorów, aparatów, skanerów i drukarek), firmy zajmujące się obróbką kolorów i dostarczające programów graficznych stworzyły STANDARDOWE profile kolorystyczne. W przypadku modelu RGB najczęściej stosowanym profilem kolorystycznym jest profil sRGB – stworzony przez firmy HP i Microsoft (https://pl.wikipedia.org/wiki/SRGB) a ostatecznie uznany jako uniwersalny standard dla wyświetlania treści w przeglądarkach internetowych. W rezultacie profil sRGB jest wspierany przez wiele urządzeń na rynku (w tym aparatów cyfrowych i skanerów oraz monitorów). Przestrzeń ta ma węższy GAMUT KOLORÓW (o tym pojęciu w kolejnych wpisach) w porównaniu do standardów takich jak Adobe RGB, Wide Gamut RGB, ProFoto RGB itp. Została zdefiniowana w taki sposób aby była w zasięgu technicznych możliwości jak największej ilości urządzeń (w tym monitorów i aparatów). Osobiście uważam tę przestrzeń kolorystyczną jako bezpieczną, a jednocześnie pozwalającą na uzyskanie bardzo dobrych rezultatów kolorystycznych. Drugą godną polecenia jest przestrzeń kolorystyczna Adobe RGB, która jest znacznie szersza od sRGB ale jednocześnie mało które urządzenie (monitor, aparat, drukarka) jest w stanie uzyskać/odwzorować pełen zakres barw tej przestrzeni. Polecam ją w szczególności dla osób, które zawodowo zajmują się grafiką i są świadome pracy z kolorem, a jednocześnie zależy im na bardzo nasyconych barwach na wydrukach (np. bardzo nasycone zielenie, fiolety i błękity).

 

Wracając do kwestii braku profilu kolorystycznego w zapisanej pracy graficznej, to poniżej zaprezentowane jest jak wygląda na ekranie różnica, kiedy pracy bez profilu kolorystycznego przypiszemy przestrzeń kolorystyczną sRGB a kiedy Adobe RGB. 

Roboczy profil kolorystyczny (ten w którym wykonywana jest obróbka graficzna w programie komputerowym) powinien być zdefiniowany w ustawieniach programu graficznego (z reguły w zakładce typu “color settings”) i jest to bardzo ważne. Za każdym razem zapisując plik graficzny z pracą należy załączyć profil kolorystyczny, gdyż w innym wypadku trudno będzie uzyskać właściwe kolory na wydruku.

Często zdarza się, że niektórzy artyści czy graficy pytają o profil kolorystyczny drukarki, licząc na to, że z zastosowaniem tego profilu uzyskają wierniejsze odwzorowanie kolorów na wydruku w stosunku do tego co widzą na ekranie. To zagadnienie omawiamy dokładniej przy temacie softproofingu.

····························································································
pomocne wpisy: